Gå til hovedinnhold

Bruk av kravmodul

For fakturering av forsikringsselskap og andre betalere.

Oppdatert over en uke siden

Denne veiledningen viser hvordan du bruker kravmodulen i systemet. Modulen gjør det mulig å fakturere forsikringsselskaper og samarbeidspartnere på en effektiv og automatisert måte, basert på forhåndsdefinerte betingelser.


I veiledningen går vi gjennom følgende:

  1. Definer fakturabetingelser

  2. Tilpass priser for annen betaler

  3. Klargjør klient for kravavtaler

  4. Opprettelse av kravavtaler

  5. Fakturering av kravavtaler


📌 Hva trenger du?

For å bruke kravmodulen må følgende apper være aktivert:

  • Kontakter og betalere

  • Behandlingsserier


1. Definer fakturabetingelser

  1. Naviger til Innstillinger Kontakter og betalere.

  2. Velg eller legg til kontakten (f.eks. forsikringsselskap) du ønsker å fakturere.

  3. Trykk på fanen som heter Krav deretter velg Legg til nytt krav

    • Her kan du angi spesifikke betingelser for hvordan fakturaer knyttet til denne kontakten skal opprettes.

✅ Når dette er satt opp slik du ønsker, vil systemet automatisk inkludere disse kravene på fakturaene som sendes til kontakten/ annen betaler.


2. Tilpass priser for annen betaler

  1. Trykk på fanen som heter Tjenestepriser deretter velg Opprett takst


  2. Velg aktuell tjeneste og angi spesialpris som gjelder for kontakten.


🔹 Eksempel: Standardpris for tjenesten Behandling = 600 kr, men for denne avtalen skal pris være 500 kr.


3. Klargjør klient for kravavtaler

  1. Opprett en behandlingsserie for klienten.

  2. I feltet Forsikringsgiver, velg forsikringsselskap eller annen betaler.


  3. Sørg for at denne kontakten er lagt til under Kontakter og betalere på klienten.


  4. Angi fordelingen av kostnaden:




4. Opprettelse av kravavtaler

  1. Opprett en avtale for klienten.

  2. Velg riktig tjeneste og behandlingsserie.

  3. Systemet vil nå automatisk:

    • Registrere prisfordeling mellom klient og annen betaler.

    • Vise dette som egenandel og kravbeløp.


5. Fakturering av kravavtaler

Fakturering av kravavtaler er to-delt. Nedenfor finner du informasjon om hvordan du fakturerer klient og annen betaler.

For fakturering av klient:

  • Trykk på Faktura og Betaling og utfør betaling.

    🔹Faktura genereres kun for klientens egenandel (f.eks. 300 kr).

For fakturering av annen betaler:

  1. Gå til Fakturaer → Avtaler ikke fakturert → Annen betaler refusjon.


  2. Velg én eller flere avtaler og klikk Opprett faktura for ikke-fakturert avtale eller Send med EHF (dersom EHF er satt opp).

  3. Gjennomgå og trykk Godkjenn for å opprette faktura til annen betaler.


Svarte dette på spørsmålet?