Gå til hovedinnhold
DigiCare

DigiCare integrasjon - Aktivering, administrering og fakturering av forsikrings-krav

Glenn Breivik avatar
Skrevet av Glenn Breivik
Oppdatert for over 3 uker siden

DigiCare er vår integrasjon med Behandlernettverket. Ved aktivering av denne appen, vil du kunne motta bookinger via Bli Frisk eller av det forsikringsselskapet du har avtaler med.

Med DigiCare-appen kan du enkelt motta, behandle og fakturere forsikringskrav. For eksempel kan en fysioterapeut automatisk motta en booking fra et forsikringsselskap, behandle pasienten i henhold til forsikringsvilkår, og deretter sende faktura direkte til forsikringsselskapet gjennom EHF-systemet. Dette sparer tid og sikrer en effektiv arbeidsflyt.

Video guide ligger under hver kategori

OBS!

Bruk av DigiCare-appen forutsetter at du har en avtale med ett eller flere forsikringsselskaper som er en del av Behandlernettverket.

Vær oppmerksom på at aktivering av DigiCare kun gjelder for bookinger fra forsikringsselskaper tilknyttet Behandlernettverket eller Bli Frisk, og inkluderer ikke selskaper utenfor dette nettverket.

Dersom du opplever problemer med din profil i Behandlernettverket eller ikke kommer online, sjekk DigiCare sine support-sider. Du finner noen nyttige lenker her:


Kom i gang med DigiCare

Før du starter

Før aktivering av DigiCare-appen, må følgende være på plass i Behandlernettverket:

  1. Klinikk og profil: Logg inn på Behandlernettverket og sørg for at klinikken og profilen din er opprettet.

  2. Forsikringsavtale: Du må ha en avtale med ett eller flere forsikringsselskap knyttet til profilen din.


Aktivering av nødvendige apper

  1. Logg inn i journalsystemet.

  2. Naviger til Apps. Merk at følgende apper må aktiveres før DigiCare kan aktiveres:

    • Behandlingsserier

    • Kontakter og betalere

    • Online-booking

    • EHF

1. Aktivering av Behandlingsserier

  • Gå til Apps og aktiver appen Behandlingsserier.

2. Aktivering av Kontakter og Betalere

  • Naviger til Apps og aktiver appen Kontakter og betalere.

3. Aktivering av Online-booking

  • Velg å opprette en tjeneste hvis du ikke allerede tilbyr online-booking.

    • Eksempel: Opprett en testtjeneste og trykk «Legg til».

  • Angi åpningstider for dagene som skal være åpne for booking.
    OBS: Disse reflekteres også i DigiCare, noe som betyr at riktige åpningstider er avgjørende for at systemet kan gi nøyaktig informasjon til pasienter og håndtere bookinger korrekt.

4. Aktivering av EHF

  • Aktiver EHF for å sende fakturaer til forsikringsselskaper.

    • Legg til et kontonummer som vises på fakturaene.

5. Sjekk organisasjonsnummer

  • Gå til Innstillinger -> Din profil

    • Sjekk at Org-nummer er utfylt, og riktig.


Aktivering av DigiCare-app

  1. Naviger til DigiCare i Apps.

  2. Velg kalenderen som skal være tilgjengelig i DigiCare.

    1. Her kan du også opprette en kalender for hver lokasjon du jobber på (f.eks. en kalender for Oslo og en for Asker).

  3. Angi yrke (f.eks. fysioterapeut).

  4. Trykk «Neste», og DigiCare blir aktivert.


Sette opp tjenester og forsikringsselskaper

  1. Gå til Innstillinger > Kontakter og betalere.

  2. Trykk på «Opprett kontakt» og velg «Virksomhet».

  3. Velg forsikringsselskapet du har prisavtale med.

    • Prisavtalene hentes automatisk og knyttes til tjenestene.

    • Eventuelle oppdateringer i prisavtalen vil bli automatisk oppdatert.

  4. Under kontakten, sjekk prisene i Tjenestepriser og bekreft.


Siste steg: Klinikk og online-booking

  1. Hvis du ikke allerede har opprettet en klinikk:

    • Gå til Klinikker og trykk «Legg til klinikk».

    • Legg inn informasjon om klinikken din.

  2. Aktiver online-booking:

    • Velg system fra nedtrekksmenyen (Physica Web / PsykbaseWeb).

    • Hvis du har brukt den eldre versjon av Physica, bytt til Physica Web / Psykbase Web.

  3. Legg inn din eksterne ID. Hvis du mangler denne, kan du bruke funksjonen for forhåndsskrevet e-post eller ta kontakt med oss på Chat inne i systemet ditt.


Når alle steg er gjennomført, er DigiCare aktivert og klar til bruk med riktig oppsett for klinikker, tjenester, og forsikringsselskaper.


Fakturering og oppfølging av avtaler i DigiCare

Generell informasjon:

  1. Gjennom online-bookingen satt opp tidligere kan pasienter selv bestille time.

    Eksempel:

    • En pasient har bestilt time mandag 9.9.

    • Klikk på bookingen for å se tjenesteprisen og pasientens egenandel. (til høyre)

    • Klikk på «Brukt [antall] behandling(er) fra behandlingsforløpet» (blå tekst) for å åpne behandlingsserien.

  2. Oppdater SakID informasjon om nødvendig, for eksempel ved utvidet sluttdato eller nye godkjente behandlinger. Klikk «Oppdater» knappen for å hente inn nye data.

Opprette nye avtaler ved bruk av forsikring

  1. Hvis en forsikrings-pasient trenger en ny oppfølgende avtale:

    • Klikk på avtalen i kalenderen og velg «Opprett neste avtale».

    • Naviger til neste uke ved hjelp av pilene øverst til høyre, og velg tidspunktet (f.eks. 0900).

    • Velg konsultasjon (eller relevant tjeneste) og klikk «Opprett».

      • Videre ved opprettelse av neste avtale, vil tjenestetype du brukte på avtalen du klikket på automatisk utfylles.

Fakturering

  1. Klikk på avtalen i kalenderen.

  2. Velg «Opprett ny faktura».

    • Gå gjennom ordrelinjen for å sjekke tilskuddet fra DigiCare.

    • Hvis pasienten har egenandel, vil dette vises på fakturaen.

  3. Klikk på «Opprett faktura» og deretter «Godkjenn».

  4. For å sende fakturaen til forsikringsselskapet via EHF:

    • Velg «Mer» og klikk «Send EHF-faktura».

Samlefakturering

  1. Hvis du vil fakturere flere avtaler samlet:

    • Gå til kalendervinduet og klikk på en av avtalene.

    • Klikk på den blå linjen «Brukt [antall] behandling(er)».

    • Velg «Opprett faktura».

  2. Se gjennom ordrelinjene, inkludert tilskudd og egenandel.

  3. Klikk «Godkjenn», og deretter «Send EHF-faktura» under «Mer».


Legge til forsikring manuelt for en pasient

For deg som har fått pasienten inn gjennom andre kanaler enn DigiCare

  1. Hvis du oppdager at en pasient har forsikring etter en avtale, eller hvis pasienten informerer om dette:

    • Gå til Klienter og velg pasienten det gjelder.

  2. Klikk på Behandlingsserier og deretter Opprett behandlingsserie.

  3. Under Behandlingstype, velg alternativet for digitalt forsikringskrav eller relevant forsikringsselskap.

  4. I feltet for SakID, velg Behandlernettverk SakID.no og legg inn den aktuelle SakID-en.

    • Klikk på oppdateringsknappen (refresh-knappen) for å hente inn informasjon relatert til SakID-en, som start- og sluttdato og antall behandlinger.

    • Bekreft at informasjonen samsvarer med dataene på SakID.no.

  5. Klikk på Lagre for å fullføre opprettelsen.

  6. Den nye behandlingsserien vil nå vises og kan brukes til å opprette nye avtaler, eller som et valg når du oppretter avtaler i kalenderen.

Svarte dette på spørsmålet?