Gå til hovedinnhold

Kansellering av avtaler

Oppdatert over en uke siden

Med appen Avtalestatus kan du enkelt endre avtaler til Kansellert eller Ikke møtt, og velge hvordan avlysningen skal belastes klienten.

Følg stegene under for å sette opp og bruke funksjonen.

1. Aktiver appen

  1. Gå til Apps i menyen.

  2. Finn appen Avtalestatus og aktiver den.


2. Sett opp status-alternativer

  1. Gå til Innstillinger → Avtalestatus.

  2. Velg hvilke status-alternativer som skal være tilgjengelige for bruk.

    • Siden dette handler om kansellering, må statusene Kansellert og Ikke møtt være aktive.

  3. Huk av "Tillat å velge et gebyr når denne statusen velges" under hver status, hvis du ønsker at systemet skal spørre om avlysning eller gebyr ved bruk.


3. Endre status på en avtale

  1. Gå til Kalender og klikk på avtalen du ønsker å endre.

  2. I høyre sidepanel, klikk Endre status.

  3. Velg Kansellert eller Ikke møtt.

  4. Velg hvordan avlysningen skal belastes:

    1. Ingen avlysningsgebyr

    2. Ja, klient egenandel

    3. Ja, klient egenandel og refusjon

  5. (Valgfritt) Beskriv årsaken til avlysningen i tekstfeltet.

  6. Husk å klikke Bekreft.


4. Angre statusvalg

  • Hvis du ønsker å reversere statusen, kan du velge Ingen status angitt.

  • Summene i bunnen av avtalen oppdateres etter avtalens priser, men vil ikke knyttes til regnskapsrapporter dersom du ikke velger et av avlysningsgebyrene.

  • Hvis du velger å belaste med avlysning, vil summen fremkomme som ny sum på avtalen.


5. Slik ser det ut

  • Etter at avtalen er kansellert og eventuelt belastes med "ingen avlysningsgebyr", vises dette i avtaleoversikten på høyre sidepanel.

  • Summen forblir synlig for oversikt, men påvirker ikke regnskapet i systemet med mindre du har valgt å belaste klienten.


6. Opprett et egendefinert avlysningsgebyr

  1. Gå til Tjenester og velg Opprett ny -> Opprett avbestillingsgebyr

  2. I feltet Gebyrnavn, skriv inn et passende navn på gebyret (for eksempel Avlysningsgebyrsen avbestilling).

  3. (Valgfritt) Fyll ut en passende Beskrivelse.

  4. Angi Pris på gebyret og evt. Moms.

  5. Klikk Legg til for å opprette gebyret.

Når gebyret er opprettet, vil det vises som et valg når du endrer status på en avtale og velger hvordan avlysningen skal håndteres.


Har du noen spørsmål i forbindelse med dette eller noe annet? Kontakt gjerne vår kundeservice og vi bistår så godt vi kan!

Svarte dette på spørsmålet?