For å opprette flere kalendere må du først trykke på "Kalender" i din toppmeny. Deretter trykker du på ‘Kalendere’ øverst til høyre på siden. Her kan du opprette en ny kalender ved å trykke på ‘Legg til kalender’.
Etter man har valgt ‘Legg til kalender’ får du to alternativer: standard eller ansatt. Velg ‘Standard’ kalender for å opprette en ny kalender som ikke er direkte tilknyttet en ansatt. En oversikt over den nye kalenderen din vises. Her kan du fylle inn all nødvendig informasjon om den nye kalenderen.
Navnet og beskrivelsen av den nye kalenderen din vil være synlig for klienter i din Online Booking. Velg derfor helst et navn som vil forklare hvor klientene dine bestiller sin nye avtale. For eksempel hvis kalenderen er ment for bestillinger på et bestemt sted, skriv adressen til stedet. Hvis kalenderen din representerer en bestemt ansatt, kan du skrive det fulle navnet på den ansatte.
MERK: fargen på kalenderen din er der for å hjelpe deg med å ordne timeplanen din. Det er derfor fordelaktig å velge forskjellige farger for forskjellige kalendere, slik at du enkelt kan identifisere hvilken kalender hver avtale tilhører i kalenderoversikten din.
Avslutningsvis velger du om kalenderen skal ha en venteliste aktivert. Dette forutsetter at du har ventelister aktivert i systemet. Klikk deretter på ‘Neste’.
Legg til tjenester i kalenderen
Helt til sist kan du velge å tilby alle tjenestene dine i den nye kalenderen eller bare et antall spesifikke tjenester. For eksempel hvis en bestemt ansatt bare tilbyr visse tjenester, kan du velge å vise kun disse tjenestene i kalenderen. Når klienter senere trykker på den ansattes kalender i din Online Booking, kan de kun velge mellom de tjenestene som den ansatte tilbyr.
Her kan også velge om kalenderen din skal være tilgjengelig i din Online Booking! Du kan lukke kalenderen for booking under «Innstillinger» -> «Online Booking» senere dersom du ønsker det.
Du kan også å ha private kalendere. Dette vil være smart dersom du ønsker å tilby spesifikke tjenester og priser til en klientgruppe. Du vil få den private lenken ved å gå til "Innstillinger» –> online booking -> ledige tider". Private kalendere er kun tilgjengelig for de som har fått den direkte linken, og du kan lese mer om det her.
Book neste ledige tid
Hvis det er en ny klient, som ikke har en fast behandler, er det mulighet å trykke på "book neste ledige tid". Dette er ikke en innstilling du vil finne, men den vil bli vist automatisk dersom visse betingelser er oppfylt, som du kan lese under her:
Det kreves at du har innstilt din bookingflow på at tjeneste skal velges først:
Dette kan velges under «Innstillinger» -> «Online Booking» -> «Utseende».
2. Når dette er innstilt, så skal du sjekke at tjenesten din er tilgjengelig i flere kalendre. Dette kan du sjekke ved å gå inn på «Tjenester»-menyen og velge dette under innstillinger på hver enkelt tjeneste.
3. Prøv videre å gå inn på din Online Booking (via «Innstillinger» -> «Online Booking» -> «Trykk her for å se din Online Booking»). Nå vil du kunne se muligheten for å velge «Neste ledige time» fremfor å velge en kalender:
Videoguide av hvordan du oppretter flere kalendere