Gå til hovedinnhold

Aktivering av Pasientreiser

Aktivering, innstillinger og bruk av Pasientreiser

Oppdatert denne uken

For å ha muligheten til å aktivere pasientreiser så må appen Elektroniske meldinger være aktivert. Man må også være koblet til med HelseID på kontoen.

OBS! Du må kontakte ditt pasientreisekontor og be dem registrere HPR-nummeret ditt i deres system.

App aktiveringen

For å aktivere appen Pasientreiser så kan du gå til Apps (venstre side panel). Der vil du se appen tilgjengelig under seksjonen Nye apper.


Aktiveringen vil vise en introduksjon, etterfulgt av et skjermbilde som vil se etter riktig delegering av rettigheter. Hvis dette ikke er gyldig, så vil det vises en feilmelding, og du må trykke på lenken "Veiledning for å delegere rettigheter".


Når delegering av rettigheter er gjennomført så kan du fullføre aktiveringen.


Du vil også bli påminnet om å kontakte ditt pasientreisekontor ettersom de trenger informasjon om behandlingsted og behandlere.


Trykker du neste så vil appen bli aktivert.


App innstillinger

Når appen er aktivert, vil du ha muligheten til å sjekke status for delegering og avtale under Innstillinger -> Pasientreiser

Rettighetene eller avtalen kan enten utløpe, bli tilbakekalt eller bli usignert fordi du har endret organisasjonsnummeret til klinikken din. Bruk lenkene for å fikse problemene, kom tilbake til innstillinger og klikk "Oppdater innstillinger" for å sjekke om avtalene er gyldige igjen.


Bruk av Pasientreiser

For å aktivere pasientreiser på en klient så må du gå til Klienter -> Velg aktuell klient -> Velg "Rediger". Her vil du ha muligheten til å huke på "Pasienten trenger transport".


Når "Pasienten trenger transport" er huket på så vil du få et varsel når du oppretter en avtale på den aktuelle klienten. Du kan også se at pasienten trenger rekvisisjon i avtale vinduet.


Om du velger "Ja" eller "Opprett rekvisisjon" så vil du få opp denne boksen, sjekk at all informasjon ser riktig ut før du trykker neste.


Etter at pasientreisen er opprettet vil du se informasjon om rekvisisjonen i avtale vinduet (høyre side panel):

Svarte dette på spørsmålet?