Gå til hovedinnhold

Sjekkliste for overgang til nytt system

Når du bytter til det nye systemet, er det viktig å være klar over at noen innstillinger ikke blir overført automatisk. Følg denne sjekklisten for å sikre at alt er satt opp riktig.

Oppdatert for over en måned siden

For å hjelpe med overgangen til et nytt system, har vi laget en oversikt over viktige oppgaver som må fullføres. Denne guiden sikrer at alle innstillinger og funksjoner fungerer korrekt fra dag én, og unngår uventede problemer.


SMS - Varslinger

SMS-malene du hadde fra det gamle systemet blir ikke overført til det nye. Så her må du følge oppskriften under om det er noen endringer du ønsker å gjøre på malene.

Hvor kan jeg redigere på SMS-malene?

  1. Trykk på Innstillinger i sidemenyen som du finner til venstre i programmet.

  2. SMS/E-post malene finner du under E-post og SMS -> Klientavtaler

  3. For å redigere på en varslingsmal kan du holde over varslingsmalen og trykke på sirkelen med blå penn.

Om du heller foretrekker en video-veiledning på opprettelse og administrering av SMS/E-post maler så har du en video under her:


Dokument-/Journalmaler

Dokument-/Journalmalene du hadde fra det gamle systemet blir ikke overført til det nye. Så her må du følge oppskriften under om det noen standardmaler du bruker som mangler.

Hvor finner jeg journalmalene mine?

  1. Journalmalene som ligger i systemet finner du under Innstillinger -> Journaler.

  2. Om du skal opprette en ny mal trykker du "Opprett ny mal"

  3. Her vil du få opp en tekstbehandler til å lage en egendefinert mal.

    1. Legg til tittel på journalmalen

    2. Det ligger inne standardiserte journal tags(temaer) du kan legge til

    3. Autofyll tekst som du kan bruke i journalmalen du oppretter


​Hvor finner jeg dokumentmalene mine?

Det ligger allerede noen standardiserte dokumentmaler som er lagt inn i systemet. For eksempel: Brev, Epikrise, Avslagsbrev, Innkalling, Rapport, Tilbakemelding

  1. Sjekk at du har Dokumenter aktivert inne på appsiden

  2. Inne på dokumenter på pasientsiden finner du forhåndsdefinerte og enkle standardiserte dokumentmaler

  3. Om du ønsker å opprette egendefinerte maler kan du gå til innstillinger -> dokumenter, deretter opprett dine dokumentmaler her om du har egne du ønsker å ta i bruk.


Online Booking

Hvordan ser jeg at Online Booking er satt opp?

Online Booking må bli satt opp på nytt, grunnen til dette er at systemene er helt forskjellige. Under her vil du få en veiledning på hvordan du setter det opp samt hvor du finner ny link som du kan legge på nettsiden.

  1. Gå til Apps i sidemenyen til venstre -> Sjekk at Online Booking står som aktivert, om ikke aktiver den.

  2. På steg nummer 2: Tjenester - I aktiveringen av appen så får du spørsmål om hvilkene tjenester du skal vise i online bookingen, marker de du vil ha synlig og trykk neste.

  3. På steg nummer 3: Åpningstider - Her setter du opp hvilket tidsrom du skal være synlig på online bookingen din.

  4. På steg nummer 4: Kalendere - Her huker du av hvilkene kalendere som skal være synlige i online bookingen.

  5. Online booking har blitt satt opp. Her vil du få en link så du kan se hvordan online bookingen ser ut. Denne linken kan du også legge på din hjemmeside.


Generelle Online Booking innstillinger

Om du går til Innstillinger -> Online booking som du finner i sidemenyen til venstre så har du en rekke innstillinger du kan endre på om ønskelig.

NB: Husk å trykk "Lagre innstillinger"

Utseende

  • Overskrift - Er navnet som vil være synlig på toppen av din online booking.

  • Online Booking link - Linken du kan legge på din hjemmeside

  • Beskrivelse - Kan være en kort beskrivelse av klinikken, legger seg på høyre side på online booking siden din.

  • Bilde - Her kan du legge til bedriften sin logo om ønskelig

  • Kontaktopplysninger - Telefonnummeret og adressen her hentes i fra innstillingsfanen "Din profil"

  • Tema - Her kan du velge hvilken farge som skal være på online bookingen din.

  • Felt - Når pasienter booker så kan du velge her hvilken felter som kan være påkrevd eller skal være påkrevd når de lager seg en profil.

Ledige tider

  • Intervall - Bestemmer hvor hyppig det skal være mulig å booke. Om du legger inn 30 minutter her så vil det være mulig å booke 08:00, 08:30, 09:00, 09:30 osv.

  • Privat kalender - Om du ikke ønsker at alle skal ha muligheten til å booke så kan du huke på denne og dele ut en privat online booking link til de som skulle ønske å booke seg hos deg.

  • Bestillingsgrense - Om du ønsker et maks antall bestillinger per dag så legger du inn det her.

  • Tidligste bookingtid - Minimum antall minutter/timer/dager før en avtale kan bestilles.

  • Seneste bookingtid - Maksimum antall dager/uker/mnd frem en avtale kan bestilles.

Klient Innlogging

  • Klient innlogging - Her kan du administrere om klienten må logge seg inn for å booke time og om de skal ha muligheten til å registrere seg hos deg.

  • Faktura - Aktiverer du dette, så kan du gi tilgang til fakturaene som du har opprettet på aktuell klient.

  • Kansellering - Her kan du velge om pasienten skal ha muligheten til å kansellere avtalen de har bestilt samt hvor lenge før opprinnelig avtale de kan gjøre dette.

  • Tidligere avtaler - Aktiverer du dette, så gir du tilgang til en avtaleliste som viser tidligere avtaler som pasienten har hatt hos deg.


Fakturainnstillinger

Kontroller alle fakturainnstillinger, dette finner du under Innstillinger -> Faktura.

NB! Husk å trykk "Lagre innstillinger" på toppen når endringer er utført.

  1. Firmanavn - Firmanavnet som dukker opp på fakturaen.

  2. Firmas e-post - E-postadressen som dukker opp på fakturaen.

  3. Firmalogo - Denne vil fjerne firmanavnet om du legger til logo på fakturaen.

  4. Faktura tekst - Her er det viktig at du får lagt inn kontonummer, endret betalingsbetingelsene.

  5. Standard betalingsmetode - betalingsmetoden her er den som legger seg som standard i ditt system når du skal registrere innbetaling.

  6. Forfallsdato - Om du ønsker en standard forfallsdato så legger du det inn her.

  7. Det neste fakturanummer - Her er det viktig at du legger inn et fakturanummer som var etter det du avsluttet med i gammelt system.

Generelle innstillinger - Din profil

Ta en grundig gjennomgang av alle andre generelle innstillinger. Dette finner du under Innstillinger -> Din profil.

NB! Husk å trykk "Lagre innstillinger" på toppen når endringer er utført.

Din profil

Sjekk at navn, e-post, telefon, yrke, HPR-nummer og kontonummeret Helfo skal utbetale til er lagt til/lagt til riktig under din profil.

Forretningsdetaljer

Sjekk at praksisens navn stemmer overens med organisasjonsnummeret du har lagt inn. Anbefaler også å legge til adresse og hjemmeside også, da dette kan komme frem ulike steder for kundene deres. For eksempel i Online Bookingen deres.

Behandlernettverk

Behandlernettverk i det nye systemet har en ny API-løsning. Det vil si det er noen innstillinger både på behandlernettverk.no og i programmet som må gjennomføres.

Endringer på Behandlernettverk.no sine nettsider

Under Konto så må du gjøre en endring på online bookingen din fra Physica/Psykbase til Physica Web/Psykbase Web. Ta kontakt med oss på chat nede til høyre i programmet for å motta deres ekstern ID.

Innstillinger i programmet

Under innstillinger -> DigiCare så vil du se alle brukerne som er i systemet. Huk av kalenderen som skal være synlig i Behandlernettverk og velg yrkesgruppe.

Under tilgjengelige tjenester så legger du til det du skal tilby i behandlernettverk.


​Under her så har du en video av fullstendig oppsett og bruk når det kommer til Behandlernettverk. Anbefaler på det sterkeste å se igjennom denne.


Pasientreiser og Persontjenesten (HelseID)

Pasientreiser og Persontjenesten har en helt ny API løsning i forhold til det gamle systemet. Så her må du gi noen rettigheter i Altinn for at appen skal kunne taes i bruk.

HelseID

Om du får opp varsel "HelseID er ikke aktivert" så kan du gå til Innstillinger -> Sikkerhet så skal du finne HelseID her også skal du ha muligheten til å trykke "Koble til"


Neste steg er å følge veiledningen som Norsk Helsenett har laget for å kunne ta i bruk pasientreiser og persontjenesten.

Veiledningen finner du her - Deleger rettighet i Altinn

  • På steg nummer 1. så står det "Pass på å velge å representere riktig helsevirksomhet, og ikke deg selv som privatperson, eller en annen virksomhet du er assosiert med. Det må være en hovedenhet og ikke en underenhet.". Her må du passe på å velge samme organisasjon som er oppført i programmet under "Din profil" for at det skal fungere.

  • På steg nummer 6. er det viktig at det er Aspit AS du gir tilgang til. Organisasjonsnummeret er 983439977

Når delegeringen har blitt gjennomført så tar det rundt 1 time før prosessen har blitt gjennomført. Etter at det har gått 1 time så vil du kunne gå til Apps og aktivere både Person Service og Pasientreiser.


Ta kontakt med Pasientreiser

Som sagt tidligere er integrasjonen satt opp på en annen måte en tidligere. Du må derfor ta kontakt med pasientreiser (Telefon: 05515) og få lagt inn følgende info på brukeren din:

  1. Fornavn

  2. Mellomnavn

  3. Etternavn

  4. HPR-nummer (For dere som ikke har HPR-nummer, ta kontakt med pasientreiser per telefon og oppgi fødselsnummer.)

  5. Brukernavn i NISSY (Om dere husker det)

  6. E-post

  7. Mobil


Veiledninger ved bruk av Pasientreiser og Persontjenesten


Vi anbefaler å gjennomføre disse punktene så snart som mulig etter overgangen for å unngå forsinkelser og misforståelser. Hvis du har spørsmål, kan du alltid kontakte vårt kundesenter.

Svarte dette på spørsmålet?