Denne veiledningen dekker den daglige arbeidsflyten: Sjekke bookingen, oppdatere behandlingsserien og sende faktura via EHF til forsikringsselskapet.
Behandling av forsikringsklienter som booker online
Gjennom online-bookingen kan pasienter selv bestille time.
Klikk på bookingen for å se tjenesteprisen og pasientens egenandel (til høyre).
Klikk på «5 / 5, 14.08.2025 - Forsikring» (blå tekst) for å åpne behandlingsserien.
Sjekk at SakID-informasjon er riktig ut i fra https://app.sakid.no/oppslag/
Opprette nye oppfølgende avtaler
Hvis en forsikringspasient trenger en ny oppfølgende avtale:
Klikk på den fullførte avtalen i kalenderen og velg «Opprett neste avtale».
Naviger til uken du skal sette opp avtale på ved hjelp av pilene øverst i midten, og velg aktuelt tidspunkt
Velg konsultasjon (eller relevant tjeneste) og klikk «Opprett».
Når du gjør det på denne måten så vil tjenestetypen og periodetypen legge seg på avtalen automatisk.
Fakturering av forsikringsavtaler
Når du skal sende EHF-faktura til forsikringselskapet så kan du følge denne veiledningen her.
Gå til Fakturaer -> Avtaler ikke fakturert
Velg fanen Annen betaler refusjon for å få en oversikt over hva som ikke har blitt sendt til forsikringsselskapene.
Marker avtalene du skal fakturere i venstre kolonne.
Velg Opprett faktura for ikke fakturerte avtaler.
Når du har gjort punktene over så vil du få en liste som vist på bildet under over de ulike kravene som skal sendes til forsikringsselskapene. Når du trykker Godkjenn her så skal det automatisk bli sendt som EHF om Leveringsformat = EHF.
OBS! Fakturaene blir ikke registrert som betalt på automatikk i programmet. Dette er noe du må kontrollere med innbetalingene du får fra banken din.
Om du ønsker automatikk på dette så må du ha aktivert KID/OCR.





