For å aktivere appen Elektroniske meldinger har du to alternativer:
Vi aktiverer alt for deg
Gå til Apps, finn Elektroniske Meldinger, og trykk Aktiver.
Når dette er gjort, vil en boksen som du ser under her vises. Her kan du trykke "Ja takk!".
Deretter mottar vi automatisk en e-post og vil sende deg en e-post så fort vi har anledning
Du aktiverer appen selv
Gå til Apps, finn Elektroniske Meldinger, og trykk Aktiver.
Når dette er gjort, vil en boksen over vises. Her kan du trykke "Nei takk, neste steg!”
Aktivering av Elektroniske meldinger steg for steg
Det første er å bestille Helsenett-forbindelse fra Norsk Helsenett, og deretter Virksomhetssertifikater (Buypass). Under disse er det noen egne steg som må følges. I denne artikkelen tar vi deg gjennom hele prosessen – steg for steg.
Steg 1- Søknadsprosessen
Gå til Helsenett sin nettside her, og deretter trykker du på det valget som er riktig for deg og din bedrift.
NB: Medlemsavgift fra Norsk Helsenett kommer i tillegg til abonnementet du har med oss.
Deretter fyller du inn informasjonen som Norsk Helsenett ber deg om, og fullfører deres søknadsprosess.
Når søknaden er sendt inn, og godkjent, kommer NHN til å opprette en oppføring i adresseregisteret for deg.
Videre kommer du til å få tilegnet en HerID og en EDI-adresse for din virksomhet. Disse er det Norsk Helsenett som står bak, og de vil sende deg følgende informasjon på E-post:
Brukernavn til adresseregisteret. Brukernavnet starter som oftest med Her og deretter en tallrekke (f.eks. Her33333).
EDI-adresse, denne kan for eksempel se ut som: [email protected]
Passord som hører til de ulike tjenestene vil du motta på SMS.
Steg 2: Bestill virksomhetssertifikat (Buypass)
Et virksomhetssertifikat er et nøkkelkort (sertifikat) som brukes til å kryptere og dekryptere meldinger. Det sikrer trygg kommunikasjon mellom deg og aktuell mottaker/avsender.
For å søke om dette trykker du først på denne linken. Deretter finner du det sertifikatet du trenger, trykker på denne og fullfører søknadsprosessen. Etter at søknaden er sendt inn og godkjent vil du få tilsendt to virksomhetssertifikater i filer. Du vil også motta passord som hører sammen med virksomhetssertifikatene. Disse må legges inn i EPJ, og så må du legge inn passord når det legges til. OBS! Se steg 5.
Steg 3 – Bestill Buypass smartkort
Hvis du skal sende oppgjør til HELFO, kommunisere med NAV i forbindelse med sykmelding, oppgjør, henvendelser, legeerklæring, og E-Resept trenger du et smartkort.
Et Buypass smartkort er en personlig ID for tilgang til signering i elektroniske tjenester som krever høy sikkerhet. Kan benyttes på Altinn, E-resept, Digipost, Helfo-kort og mer.
Steg 4 – Registrer sertifikater- og tjeneste i adresseregister
For å legge til sertifikater og tjeneste i adresseregisteret må man sende mail til kundesenteret til Norsk Helsenett. Du kan nå dem på e-posten: [email protected]
Ønsker du en mal på hvordan e-posten kan se ut kan du bruke denne her. Alt som er klammet inn må flylles ut av deg.
Hei,
Kan dere legge til følgende info på [ORGANISASJONSNAVN], HER-Id [HERIDXXXXX].
Supert hvis dere kan legge til virksomhetssertifikat på organisasjonsnummer [ORGNR PÅ VIRKSERT] og aktivere fastlegeregister-søk. Brukernavn i AR er [ADRESSEREGISTER-BRUKERNAVN].
I tillegg må følgende tjeneste opprettes på AR oppføringen:
[TJENESTENAVN]
Følgende info legges til på enheten:
Epost: [KLINIKKEPOST]
Telefonnummer: [KLINIKKTELEFONNUMMER]
Besøksadresse: [KLINIKKADRESSE]
Med vennlig hilsen,
[NAVN]
Steg 5 – Legg inn informasjon om Norsk Helsenett-oppføringen inn i Elektronisk pasientjournal
Når du har kommet til steg 5 så er det informasjonen som du fikk i steg nummer 1 som skal legges inn.
Brukernavn og passord til NHN Adresseregister
Brukernavn og passord til EDI
Importere virksomhetssertifikater med passord som du har mottatt på SMS.
Steg 6 - Partnerkunde i NAV
For å kunne kommunisere med NAV eller sende oppgjør til Helfo, så trenger du NAV som en kommunikasjonspartner. Det blir sendt en automatisk forespørsel i aktiveringsprosessen av appen til NAV, så dette er ikke noe du trenger å tenke på.
Etter at Elektroniske meldinger har blitt aktivert så vil du få en status på om CPA-ID er i orden. Denne statusen finner du under Innstillinger -> Elektroniske meldinger.
Steg 7 - Aktiver Elektroniske Meldinger
Etter at første del av artikkelen er gjort, kan du nå aktivere appen i systemet. For å få aktivere elektroniske meldinger går du til 'Apps' i toppmeny, og deretter aktiverer du elektroniske meldinger.
Har du noen spørsmål i forbindelse med dette eller noe annet? Kontakt gjerne vår kundeservice og vi bistår så godt vi kan!