Gå til hovedinnhold

Manuelt oppgjør til Helfo

Helfo Oppgjør - Aktivering, administrering og fakturering for deg som har behov for å sende oppgjørskrav.

Oppdatert for over en måned siden

Denne veiledningen gir deg en grundig innføring i hvordan du gjennomfører manuelt oppgjør med Helfo, og hvordan du korrekt håndterer avviste krav, samt prosessene for kreditering og korrigering.

Aktivering av manuelt oppgjør til Helfo

  1. Gå til kategorien Apps i sidemenyen til venstre.

  2. Finn Helfo og trykk aktiver.

Aktivere automatiske takster

  1. Gå til Tjenester og velg enten en eksisterende tjeneste eller opprett en ny.

  2. Sett inn varighet på tjenesten.

    • Merk at noen takster krever riktig bruk og har begrenset tidsbruk. Se Nyttige lenker for en oversikt over takstplakater for din yrkesgruppe.

  3. Velg Helfo-takst, enten ved å skrive inn taksten eller filtrere etter yrkesgruppe.

  4. Trykk Legg til, og taksten vil nå automatisk være en del av tjenesten.


Opprette og redigere avtaler

  1. Gå til Kalender og opprett en ny avtale eller velg en eksisterende.

  2. Velg klient og deretter riktig tjenestetype.

  3. Trykk Opprett, og taksten vil vises automatisk.


Refusjonskode

For å sette på en refusjonskode på en avtale:

  1. Velg en eksisterende avtale.

  2. Velg Se detaljer.

  3. Øverst til venstre, velg nedtrekksvindu for Refusjonskode.

For å sette på en refusjonskode på en ny avtale:

  • Kommer i senere oppdatering.

Eksempel: Barn under 16 år

  1. Gå til avtalen for pasienten.

  2. Velg Se detaljer.

  3. Sett refusjonskode for barn under 16 år.

  4. Trykk Lagre.


Ta betalt for egenandel

  1. Trykk på pasientens navn for å se egenandelen.

  2. Gå til Avtaler i sidepanelet til høyre og finn avtalen.

  3. Opprett faktura for egenandelen.

  4. Marker fakturaen som betalt når pasienten har betalt.

Steg for steg for sending av manuelt oppgjør

Gå til Innstillinger -> Din profil og sjekk at Helfo kontonummer ligger inne, dette er noe du legger inn en gang.

  1. I Helfo Oppgjør-fanen får du en oversikt over alle avtaler. Det finnes flere statuser:

    • Klar: Avtalen er klar for innsending.

    • Info: Avtalen mangler informasjon, men kan fortsatt sendes.

    • Feil: Avtalen kan ikke sendes før feilen er rettet.

    Dersom en avtale har status Feil, sjekk om den mangler en tilknyttet diagnose eller en annen påkrevd informasjon.

  2. Sende Helfo Oppgjør - Trykk "Nytt oppgjørskrav" oppe til høyre. Om du skal sende alle avtalene som ligger i listen huker du av på toppen der det står "Pasient", da vil alle avtaler bli markert til sending.


  3. Når alt ser bra ut og du er klar til å sende oppgjøret tykker du på "Download XML". Da vil det laste seg ned en fil på din pc/mac som du kan laste opp på Helfo sin portal.


Slik håndterer du avviste krav fra Helfo

Når du har mottatt tilbakemelding og alle/noen av avtalene har blitt avvist så må du manuelt avvise avtalene i programmet.

  1. Gå til Sendte oppgjørskrav - Trykk 3 prikker og marker oppgjør som mottatt.

  2. Gå til Mottatte oppgjørskrav - Trykk 3 prikker også velger du endre oppgjørskrav. Her vil du da ha muligheten til å manuelt avvise regningene som du har fått avvist.

  3. Når du har gjort nødvendige korreksjoner så vil du kunne gå til "Nytt oppgjørskrav" så vil du kunne sende avtalene på nytt.


Kreditering og korrigering

Det første du må gjøre er å markere oppgjøret som mottatt. Det gjøres ved å gå til Sendte oppgjørskrav -> Trykke 3 prikker og velge marker oppgjør som mottatt.

Dersom du oppdager feil i et allerede sendt oppgjør og ønsker å kreditere eller korrigere den utbetalte refusjonen:

  1. Gå til Helfo Oppgjør fane

  2. Gå til Godkjente avtaler.

  3. Velg Kreditere og korrigere.

  4. Gjør nødvendige endringer.

  5. Send oppgjøret på nytt.

NB!

Det er viktig å passe på at du ikke prøver å korrigere en avtale som ikke er betalt. Det er satt sperrer for dette i systemet, og dette er riktig oppførsel. Det er kun avtaler som er utbetalt av Helfo som kan korrigeres.

Svarte dette på spørsmålet?