Denne veiledningen dekker prosessen for å sjekke avtalestatus, velge avtaler og laste ned XML-filen for innsending til Helfos portal.
1. Kontroll og statusoversikt
I Helfo Oppgjør-fanen får du en oversikt over alle avtaler. Her ser du statusen for hver avtale:
Klar: Avtalen er klar for innsending.
Info: Avtalen mangler informasjon, men kan fortsatt sendes.
Feil: Avtalen kan ikke sendes før feilen er rettet.
Tips: Dersom en avtale har status Feil, sjekk om den mangler en tilknyttet diagnose eller annen påkrevd informasjon.
2. Sende Helfo Oppgjør
Trykk "Nytt oppgjørskrav" oppe til høyre.
For å sende alle avtalene som ligger i listen: Huk av på toppen der det står "Pasient". Da vil alle avtaler bli markert til sending.
Når alt ser bra ut og du er klar til å sende oppgjøret, trykker du på "Download XML".
3. Fullføre innsending
Filen lastes ned på din PC/Mac.
Denne filen laster du opp på Helfo sin portal for å fullføre innsendingen.

